tisdag 9 april 2013

När det velas

God morgon på dig denna härliga tisdag! Med en gottig frukost i magen och strålande sol utanför så går det inte att vara annat än glad och solig själv. Lovely! 

I och med att det blev klart med flytten så bestämde jag att det inte bara ska bli en omstart vad gäller adress, det ska bli en omstart på så många vis som det bara går. Det är djupa hjulspår som jag ska kravla mig upp ur så det gäller att köra all in om det ska bli bra och bra, jo men det ska det väl bli?

Så ut med det gamla som påminner och drar ner och in med det nya, friska, fräscha. Bland annat är det porslinet som ska bytas ut. Det vi har nu inhandlades till den fyrapersoners familj som fanns då och jag vill inte bli ledsen varje gång vi nu ska äta middag, frukost eller ta en fika. 

Har letat med ljus och lykta efter något jag tycker om. Vill inte bara köpa första bästa för att, det är ju bara dumt. Varenda nätbutik jag kunde komma på har finkammats och visst, jag har hittat massor av fint men att betala 150 - 350 kr/st för varje mattallrik (och sedan ska det till djupa tallrikar, assietter, skålar, fat osv.), nej det gör jag bara inte. 

Men så slirade jag förbi Ikeas hemsida tidigare i morse för att hitta bästa lösningen till att dela av vardagsrummet till en soffhängardel och en här-ska-jag-sova-och-bara-vara-del och där, där hittade jag den! Den för oss finaste härlig-servisen. Arv. Enkel, klassisk och vacker. Och till ett kanonbra pris! 29 kr/mattallrik. Finns i vitaste vitt och så en ljuvligt pastellig rosa. Den 27:e blir det en tur till Gävle och så bussen ut till Ikea i Valbo. 


Bild lånad från www.ikea.se



I dag blir det lite mer rensning inför flytten och så ska det fotas av grejer som ska läggas ut till försäljning. När jag är nöjd med den prestationen så ska det köras med min näst nyaste älskling, slipmaskinen jag fick i födelsedagspresent av mitt mellanbarn. Jag bara älskar den!! Har funderat ända sedan det blev klart med flytten över vilket av våra två köksbord som ska få hänga med och förgylla det nya köket. Det gigantiska slagbordet som hängt med i snart 19 år nu, som håller på att slipas rent från gulnad klarlack och som varit med om familjens alla äventyr och öden? Det gamla slitna 60-talsbordet med vattenringar och ursliten fanérskiva på toppen som jag fick för noll och ingenting och som med rätt mycket handslipning och många lager svart lackfärg blev jättefint? Beslutsångesten har varit svår. 

Inte blev den mindre av att det i morse, när jag klev ut i vardagsrummet, fick syn på det gamla hur fula som helst-bordet jag fått av min pappa. En hiskelig blå färg, det fattas en nar på ena sidan, knopparna på lådorna är fula, halvtrasiga och en fattas till och med, låset på den andra har någon kladdat blå färg på, repigt och oälskat. Jag har slipat det lite men är långtifrån klar. 

När jag såg det stå där i morgonsolens sken så fick jag en bild i huvudet. Om jag slipar ner det, målar ett par lager vitt, stadgar upp den nar som är kvar med vinkeljärn, skaffar nya knoppar och putsar låsanordningen... jo, men då vore det perfekt som frukost- och middagsbord till mig och min fining.

Det blir inte lätt att bestämma sig, det blir det inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck innan du går...